Monday, May 18, 2009

runtuhnya dinasti manchu di tangan maharani dawegar

secara amnya...telah aku belek internet search mengenai maharani dawegar tapi takde....minat aku pada subjek sejarah form six menyebabkan aku masih ingat cikgu razak kata "keruntuhan dinasti manchu adalah pada pemerintahan seorang wanita iaitu maharani dawegar"...mungkin aku silap ejaan...sedikit maklumat yang aku dapat adalah mengenai sebuah buku...empress orchid dan the emperial women....kedua-dua buku ini menceritakan mengenai ibu suri....

namun itu fakta sejarah.............tak pandai aku menilai dan aku confius bagi pihak diri sendiri.....yang penting dinasti terakhir china iaitu dinasti ching atau manchu...sekarang mana ada dinasti lagi....dan seingat aku maharani dawegar ni berkuku besi....maksud kuku besi adalah corak pemerintahannya adalah berkuku besi....mungkin buku sejarah dunia waktu form six boleh membantu...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...