Web Statistics

Pendidik, Tingkatan1

Friday, February 18, 2011

cerpen kasut kelopak jantung

Cerpen merupakan singkatan kepada cerita pendek. Sebelum kamu membaca ruangan ini eloklah kamu baca dahulu dari awal cerpen ini sepenuhnya dari awal sampai habis. Fahami dahulu kisah budak lelaki bernama Ahmad ini bersama gurunya Cikgu Harun. Cerpen ini sebenarnaya mudah difahami dan menyentuh perasaan jika kamu menghayatinya. Tidakkah kamu merasa simpati saat Cikgu Harun mengarahkan Ahmad memakai kelopak jantung pisang yang diikat dengan tali rafia kerana ingin menghukum Ahmad yang sudah tiga minggu ke sekolah berkaki ayam atas alasan selipar jepunnya putus.

Jika kamu menjadi Ahmad sudah semestinya kamu malu dengan hukuman itu bukan. Namun Ahmad akur dengan hukuman itu dan kerana malu dengan peristiwa itu dia mula tidak datang ke sekolah.Jangan kamu menganggap Cikgu Harun itu seorang yang suka menghukum murid tetapi dia tidak tahu situasi sebenar bahawa Ahmad adalah pelajar yang miskin dan tinggal dengan ibunya tanpa ayah dalam keadaan miskin. Bila Ahmad tidak ke sekolah selepas dihukum memakai kasut kelopak jantung barulah Cikgu Harun dapat merasakan ada sesuatu yang di sembunyikan oleh Ahmad darinya.

Cikgu Harun merasa bersalah menghukum Ahmad dan bertambah risau apabila Ahmad tidak datang ke sekolah. Atas rasa bersalah, Cikgu Harun pergi ke rumah Ahmad berjumpa ibunya yang telah tua dan uzur. Melihat keadaan hidup Ahmad dan ibunya barulah Cikgu Harun sedar bahawa Ahmad seorang yang amat cekal dalam menuntut ilmu walaupun hidup dalam kemiskinan. Paling menyedihkan hati guru ini apabila melihat Ahmad pulang ke rumah selepas memetik cili dan dikakinya memakai kasut kelopak jantung. Ahmad yang menyedari kehadiran gurunya meminta maaf kerana dia belum mampu ke sekolah dengan kasut yang baru. Cikgu Harun yang begitu bersimpati dengan nasib Ahmad ke pekan membelikan ahmad baju dan kasut sekolah yang baru.

Itulah peristiwa 30 tahun lalu yang masih segar dalam ingatan Cikgu Harun sewaktu mula mengajar di sebuah kawasan pedalaman. Kini, setiap kali menjelang Hari Guru Cikgu Harun menerima bungkusan hadiah sepasang kasut tanpa pengirim dari muridnya. Ahmad kini sudah bergelar pengeluar kasut yang terkenal di bandar.


Saya sudah memberikan sinopsis atau ringkasan cerpen ini. Plot cerpen adalah tidak mengikut kronologi (tidak mengikut susunan masa) kerana adanya teknik imbas kembali sewaktu di awal cerpen.


Apa kata cuba kamu senaraikan lima watak dan perwatakan Ahmad dan Cikgu Harun?

Contohnya:

Watak Ahmad : Cikgu Harun
1. Ahmad merupakan pelajar tahun 3 dan Cikgu Harun merupakan guru muda di sekolah Ahmad

Perwatakan Ahmad : Cikgu Harun
1. Ahmad merupakan seorang pelajar yang tabah dan Cikgu harun merupakan seorang guru yang tegas.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...