Wednesday, March 30, 2011

BAB 6 SUKAR MEMBAWA TUAH ADIT MULA KE SEKOLAH




Di dalam bab 5 iaitu Riak ceria buat Adit pada halaman yang lepas cikgu sudah memberikan sinopsis bagi bab itu. Adakah kamu telah membaca dan memahaminya sebelum kita melangkah ke bab 6 iaitu Adit mula ke sekolah.


Adit gembira selepas mendapat tahu impian untuk ke sekolah telah terbentang buatnya. Dia mengalirkan air mata kegembiraan. Esoknya, Pak Katan membawa Adit ke sekolah bagi menguruskan pendaftaran belajar di sekolah. Kemudian, Pak Katan membeli barangan keperluan sekolah buat Adit.

Pulang dari pekan, Adit ke rumah Tijah yang tua beberapa tahun darinya. Adit menceritakan kepada Tijah bahawa impiannya untuk ke sekolah terlaksana atas bantuan Ah Tong yang sudi menghantar dan mengambilnya dari sekolah menaiki lori balak tauke Cina itu. Lusa, Adit akan mula bersekolah. Tijah turut merasa gembira.

Selepas berjumpa Tijah, Adit pulang ke rumah dan memakai baju seragam sekolah yang telah di beli di pekan tadi sambil bergaya di hadapan ibu bapanya. Ibu dan ayah Adit merasa amat bangga dan akan berusaha untuk menyekolahkannya. Pak Katan juga telah mendapat pekerjaan atas pertolongan Ah Tong yang memberinya kerja sebagai pembalak. Adit memeluk ayahnya kerana merasa sangat gembira.

Adit pergi mengangkat belat (sejenis sangkar seperti bubu) di sungai buat kali terakhir sebelum bersekolah. Selepas ini, adiknya Udin akan mengambil alih tugasan memasang dan mengangkat belat. Malam itu, sebagai bapa, Pak Katan menasihati Adit supaya menjaga diri di sekolah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...