Sunday, March 13, 2011

Latar masyarakat bagi drama Surat untuk Ina dalam antologi kasut kelopak jantung





Drama merupakan salah satu kajian teks bagi setiap buku antologi sekolah menengah bagi melengkapkan komponen sastera. Drama bertajuk Surat untuk Ina ini adalah salah satu drama yang terkandung di dalam Antologi kasut kelopak jantung. Surat untuk Ina adalah hasil nurkilan saudara Amiruddin Ali.

Secara ringkas drama ini mengisahkan tentang seorang remaja lelaki bernama Zali yang meminati seorang pelajar perempuan di sekolahnya yang bernama Zalina.


Latar masyarakat yang pertama ialah masyarakat dari golongan remaja sekolah menengah yang sudah mula tertarik untuk meminati seseorang. Hal ini dapat ditegaskan apabila rakan baik Zali iaitu Badar dan Jais melihat perubahan diri rakan mereka iaitu Zali yang meminati rakan sekolah yang juga seorang pegawas perempuan bernama Zalina. Sebagai gologan remaja, semestinya kisah seperti ini berlaku dalam kalangan remaja seusia Zali yang masih bersekolah.

Latar masyarakat yang kedua ialah gologan guru yang adil dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap pelajar. Kisah ini dapat dilihat apabila Cikgu Halil menyelesaikan permasalahan remaja ini dengan adil. Walaupun Zalina telah mengadu mengenai surat tersebut, Cikgu Halil tidak mengunakan kuasanya sebagai guru disiplin untuk menghukum Zali tetapi meminta Zali mengakui perbuatan setelah benar-benar terbukti surat itu ditulis oleh Zali.


Secara logiknya, drama ini mengisahkan latar masyarakat pada zaman persekolahan dimana guru sebagai sumber ilmu modal insan dan pelajar sebagai penuntut ilmu. Masyarakat dari gologan remaja yang sedang membentuk jati diri dengan sifat berani, bersemangat tinggi dan menghormati guru.


Pesanan saya, drama Surat untuk Ina ini amat sesuai jika dilakonkan di kelas sewaktu jadual waktu 2 masa kerana kamu sebagai pelajar akan merasa seronok dengan melakonkan watak-watak di dalam drama ini kerana drama ini memang sesuai buat kamu yang baru memasuki alam sekolah menengah. Saya sendiri meminta pelajar melakonkan drama ini dan pelajar saya begitu gembira apabila diberi peluang berlakon dan mereka berlumba-lumba untuk berlakon. Bila kamu melakonkan drama, kamu telah mengunakan kemahiran berkomunikasi dengan rakan dan lebih berani bercakap di depan rakan-rakan kamu. Usah malu mencuba. Jangan lupa baca dan fahami drama ini dan cuba membuat sendiri sinopsis/ringkasan drama kerana sinopsis itu dapat membantu kamu. Jumpa lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...