Thursday, March 10, 2011

Contoh soalan novel Sukar Membawa Tuah (1)



Berdasarkan novel Sukar membawa Tuah yang telah anda kaji dalam Tingkatan 1, nyatakan tiga nilai murni watak utama beserta dengan contohnya.


Cara menjawab soalan ini adalah lihat dahulu kata kuncinya iaitu tiga nilai murni watak utama beserta contohnya pada soalan. Maka soalan berkehendakkan kamu menjawab tiga nilai murni yang ada pada diri Adit berserta contoh peristiwa yang boleh menyokong nilai murni watak. Tidak salah jika kamu menjawab secara berperenggan kerana ia lebih tersusun. Setiap perenggan kamu berikan satu nilai murni yang Adit miliki beserta contoh yang sesuai. Cikgu beri contoh untuk perenggan pertama.



Berdasarkan novel Sukar Membawa Tuah karya (nama penulis novel ini) yang telah saya kaji, tiga nilai murni yang dimiliki oleh watak utama ialah mempunyai kesabaran yang tinggi, cekal dan tabah dalam mengharungi hidup dan bercita-cita tinggi. Nilai murni yang pertama ialah Adit mempunyai kesabaran yang tinggi dalam menempuhi kehidupannya. Usaha Adit memujuk Pak Katan dengan sabar untuk bersekolah di Pekan dan mengejar cita-cita seperti sahabatnya Akeh tercapai apabila ayahnya membenarkan Adit bersekolah. Pak Katan ingin Adit mewarisi pekerjaan nenek moyang mereka iaitu mengutip hasil hutan tetapi demi masa depan yang lebih cerah, Pak Katan telah mendaftarkan Adit ke sekolah walaupun Adit agak ketinggalan pelajaran dari pelajar lain.

Kedua, Adit memiliki sifat tabah dalam mengharungi hidup sebelum berjaya dalam ...................


Selamat membaca dan selamat menjawab.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...