Thursday, March 24, 2011

Trauma Embah



Trauma Embah adalah salah satu cerpen yang terdapat di dalam Antologi Kasut Kelopak Jantung.


Siapakah Embah?
Embah merupakan nenek kepada "aku".

Siapakah "aku"
Orang yang menceritakan kisah ini


Watak Embah

1. Ibu kepada ibuku
2. Usia 80 tahun
3. Berketurunan Jawa
4. Berasal dari Johor
5. Isteri ketiga datuk

Perwatakan Embah

1. Seorang isteri yang cekal dalam mengharungi rumahtangga
2. Seorang ibu yang penyanyang terhadap anak-anak dan anak tirinya
3. Seorang nenek yang mengalami trauma di hari tuanya akibat kisah silam iaitu kehilangan dua anak lelaki dalam minggu yang sama.
4. Seorang yang telah berusia dan hilang ingatan/nyanyuk.



Watak ibu
1. Ibu "aku"
2. Isteri kepada ayah
3. Anak kepada Embah
4. Wanita dipertengahan usia
5. Bersekolah setakat darjah enam
6. Peniaga jualan langsung


Perwatakan ibu
1. Seorang ibu yang penyayang terhadap anak-anak
2. seorang anak yang sanggup berkorban menjaga ibunya yang sudah uzur
3. Seorang yang bijak menguruskan kewangan keluarga
4. Seorang yang mementingkan kesihatan diri dalam soal pemakanan


Watak aku
1. Aku ialah pencerita dalam cerpen ini
2. Aku adalah anak perempuan ibu dan ayah
3. aku berusia 24 tahun (datuk meninggal ketika usiaku 6 tahun dan kini sudah 18 tahun datuk tiada)
4. Cucu kepada embah


Perwatakan "aku"
1. Seorang yang begitu mengambil berat soal keluarga
2. seorang anak yang menghargai jasa ibu menjaga embah
3. seorang anak yang sangat sayangkan keluarga



Pesanan cikgu, bacalah cerpen ini dari awal hingga akhir, cuba kamu bayangkan diri kamu sebagai "aku". Lihat dari awal kisah embah ini yang pada mulanya dipelihara oleh anak bongsunya iaitu makcik yang bekerja di sebuah syarikat telekomunikasi di Kuala Lumpur ini. Makcik telah kehilangan suami secara mengejut dan perlu menyara anak-anak tanpa suami. Makcik telah membawa embah pulang ke kampung dan dipelihara ibu. Ibu hanya seorang peniaga jualan langsung yang bersuamikan ayah yang sudah bersara dari pekerjaan sebagai guru.

Embah sudah berusia lapan puluh tahun dan kelihatan sudah hilang ingatan kerana keuzurannya. Embah sewaktu dijaga ibu sering meracau dan bersedih kerana mengenang dua orang anak lelakinya yang meninggal dunia dalam minggu yang sama. Anak lelaki embah yang berusia tiga bulan telah meninggal kerana demam panas dan yang berusia dua tahun terjatuh di dalam kolam belakang rumah. Namun, arwah datuk tidak membenarkan embah bersedih atas kematian anak-anaknya. Embah terpaksa meneruskan hidup dalam keadaan tertekan. Kini embah sudah uzur dan berkerusi roda, dijaga rapi oleh ibuku tanpa sebarang rungutan. Ayahlah penyokong ibu yang setia. Aku ingin menjadi seperti ibu dan aku berazam menjadi wanita sebaik ibu.


Betapa "aku" begitu menyanjungi ibunya.

Jika kamu kurang faham tanya sahaja soalan dan cikgu akan terangkan. Selamat belajar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...